همه چیر در مورد قانون 80-20

قانون 80/20 یا اصل پارتو پدیده‌ای است که عمدتاً در تجارت و اقتصاد استفاده می‌شود

قانون 80/20 که اغلب به عنوان اصل پارتو شناخته می‌شود، نشان می‌دهد که چگونه 20 درصد تلاش‌ها یا ورودی‌ها 80 درصد نتایج یا خروجی‌ها را به دست می‌آورند. این به مرتب‌سازی و اولویت‌بندی حیاتی‌ترین عوامل برای بهترین نتایج کمک می‌کند.

اگرچه این اصل در تجارت و اقتصاد رایج است، اما این اصل در حوزه‌های مختلف زندگی از جمله مدیریت زمان، روابط، تعیین هدف، بهره‌وری و غیره نیز صدق می کند.

ویلفردو پارتو، اقتصاددان ایتالیایی، قانون 80/20 را در سال 1906 پس از اینکه دریافت که 20 درصد از جمعیت 80 درصد از زمین و ثروت کشور را در اختیار دارند، معرفی کرد.

توزیع ثروت، کنترل کیفیت، مدیریت کسب و کار، حفظ و جذب مشتری، بودجه بندی و غیره از مزایای اصل 80/20 هستند.

 

قانون 80-20 چگونه کار می‌کند؟

چه کسب و کار باشد و چه زندگی شخصی، هرکسی می‌خواهد در عین تلاش مداوم برای فعالیت‌های اصلی خود، به حداکثر برسد در حالی که همیشه نمی‌توان زمان زیادی را به این امر اختصاص داد یا از همه منابع استفاده کرد، اما عاقلانه است که روی پربازده‌ترین ورودی‌ها تمرکز کنیم تا به نتیجه مطلوب برسید.
 

کاربردهای اصل 20/80

بیایید نگاهی به نحوه اعمال قانون 80-20 در حوزه های مختلف زندگی بیندازیم

 

قانون 80/20 در مدیریت زمان

دانش آموز A تمام روز درس می‌خواند و دانش‌آموز B فقط 4 ساعت در روز برای همان امتحان.  با این حال دومی موفق شد بهتر از اولی کار کند.  تنها تفاوت در کیفیت مطالعه آنها بود.  در حالی که الف ساعت‌های بیشتری مطالعه می‌کرد ولی  اغلب با تماس‌های تلفنی، پیام‌های متنی، اعلان‌های رسانه‌های اجتماعی و غیره حواسش پرت می‌شد.

از سوی دیگر، دانش آموز B جلوی تمام عوامل حواس پرتی را گرفت و برای چند ساعت روی مطالعه متمرکز شد. در نتیجه، دانش آموز B پس از صرف 20 درصد تلاش، 80 درصد از نتایج را دریافت کرد.

 

قانون 80/20 در روابط

مارک به موقع دفتر را ترک می‌کند تا بقیه روز را با خانواده خود بگذراند با این حال، او متوجه می‌شود که همسر و پسرش از مقدار زمانی که به آنها اختصاص می‌دهد ناراضی هستند. از سوی دیگر، جورج دیر از سر کار به خانه می‌رسد اما مطمئن است که دو ساعت آخر روز را با همسر و فرزندانش سپری می‌کند. با کمال تعجب، او هیچ شکایتی از خانواده اش دریافت نمی‌کند، زیرا آنها از نحوه رسیدگی او به همه چیز احساس رضایت می‌کنند.

تفاوت در این است که زمانی که مارک با خانواده خود می‌گذراند شامل حواس پرتی‌های متعددی مانند
رسانه‌های اجتماعی است
. برای جورج، زمان فقط زمان خانواده است. اگرچه جورج ساعات طولانی‌تری کار
 می‌کند، اما از این چند ساعت بهترین استفاده را می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه اختصاص 20 درصد زمان می‌تواند 80 درصد از دست رفته را جبران کند
.

 

اجازه دهید برای درک بهتر مفهوم و کاربرد 80/20 مثال اصلی زیر را در نظر بگیریم:

مثال یک:

با آنلاین شدن همه چیز در این روزها، کسب و کارها بیشتر نگران افزایش حضور خود در اینترنت هستند. اما آن‌ها در فرآیند خرید، آنچه را که باید به مشتریان ارائه ‌دهند نادیده می‌گیرند.

کسب‌وکارها مطمئن می‌شوند که لوگوی آن‌ها جذاب است، وب‌سایت جذاب است، و گرافیک محصولات و خدمات جذاب است تا در مدت زمان کوتاهی سرنخ‌های بیشتری به دست آورند. در نتیجه، آنها با موفقیت
سرنخ‌هایی را دریافت می‌کنند که آنها را به مشتری تبدیل می‌کنند
اما بعد چه اتفاقی می افتد؟

مشتریان ممکن است پس از اولین خرید خود بازگردند یا نه؟ اینکه مشتری به برند بازگردد یا نه، به لوگو یا وب سایت آن بستگی ندارد. در عوض، به کیفیت محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهد تکیه خواهد کرد. در حالی که تمرکز بر جلب توجه مشتری است، جنبه حفظ مشتری نادیده گرفته می‌شود. زمانی که کسب و کار متوجه این موضوع شود، اعتماد مشتریان را از دست داده است.

بنابراین، یک تجارت باید استانداردهای کیفیت (20٪) را حفظ کند و مواردی مانند دیده شدن نام تجاری آنلاین (80٪) را برای جلب رضایت و حفظ مشتریان محول کند.

مزایا

بیایید به مزایای اصل پارتو یا قانون 80/20 نگاه کنیم.

  • به شناسایی و تمرکز بر ورودی‌های مهم کمک می‌کند و در نتیجه مدیریت زمان بهتری به دست می‌آید. 
  • بهبود رهبری کسب و کار، تعامل افزایش یافته با اعضای تیم در مورد نحوه مدیریت وظایف محول شده
  • مرتب سازی کارآمد و اولویت‌بندی وظایف، که به هدف گذاری مناسب کمک می‌کند.
  • از مدیریت کسب و کار گرفته تا روابط شخصی، اصل پارتو در همه حوزه‌های زندگی اهمیت دارد.
  • کسب‌وکارها می‌دانند که کدام دسته از مشتریان را حفظ کند.

منبع:

تیم وال استریت جورنال